کم کاری تیروئید و ریزش مو

کم کاری تیروئید و ریزش مو

خانه / تازه های سلامت / کم کاری تیروئید و ریزش مو

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید: ریزش زیاد مو باعث ترس و نگرانی است. اما خوشبختانه درمان های متفاوتی برای آن وجود دارند.

همه انسان ها موهایشان می ریزد، هنگامی که حمام میکنید، موها را خشک یا شانه می زنید ممکن است چندین تار بریزد و این کاملا نرمال و عادی به نظر می رسد. به طور میانگین،حدود 50 تا یکصد تار مو در یک روز می ریزد. این اندازه برای ریزش موها نرمال است و به دلیل از بین رفتن موهای مرده و جایگزینی موهای جدید این اتفاق می افتد. اما اگر ریزش موهای شما بیش از این تعداد است، دچار ریزش غیرطبیعی مو هستید و باید به فکر درمان آن باشید. ما سعی کردیم، 9 دلیل ریزش مو و روش درمان آن را توضیح دهیم:

1. Telogen effluvium

Telogen effluvium، بیماری مربوط به پوست سر است که پس از بارداری، جراحی های مهم، کاهش شدید وزن یا استرس زیاد اتفاق می افتد. در اثر این اتفاق شما هر روز دسته دسته موهای خود را اللخصوص هنگام شامپو زدن، حالت دادن یا شانه زدن آنها از دست می دهید. این مساله می تواند از عوارض جانبی برخی از داروها همچون داروهای ضدافسردگی، ضد استرس و کاهش دهنده التهاب نیز باشد. در روند این بیماری، موها پیش از اینکه از پوسته سر بیرون بیایند بسیار سریعتر از حالت طبیعی، از فاز رویش به فاز استراحت می رسند.

علایم: خانم ها به طور طبیعی 6 هفته تا 3 ماه بعد از اتفاق های استرس زا دچار ریزش شدید مو می شوند. در بالاترین حد این بیماری ممکن است مشت مشت موهای آن ها بریزد.

روش های درمان: در برخی حالت ها، همچون بارداری و جراحی های مهم، باید صبور باشید تا این دوره ریزش تمام شود. اما اگر در نتیجه مصرف داروهایی ریزش موی شدید دارید، با پزشک مشورت کنید تا دوز آن را کم کند. اگر در نتیجه استرس و اضطراب دچار این مشکل شده اید نیز بهترین راه کم کردن اضطراب و هیجان های منفی از خود است.

2. ریزش موی ارثی

ریزش موهای ارثی یکی از دلایل رایج ریزش موی سر چه در خانم ها و چه در آقایان است. این مشکلی است که ممکن است فرد، ژن آن را از پدر یا مادر خود گرفته باشد.

علایم: نشانه های ریزش موی ارثی از اوایل 20 سالگی شروع می شود. اگر هر دو پدر و مادر این مشکل را دارا باشند، فرزند هم دچار آن می شود. ریزش موها در برخی از افراد پراکنده است یعنی قسمت هخای مختلفی از سر دچار ریزش مو می شود. برخی هم فقط بخش مشخصی ار موهای سرشان می ریزد.

روش های درمانی : با کمک دارو ماینوکسیدیل می توانید تاحدی جلوی ریزش موها را گرفت. برای این منظور باید روزی دو بار از این دارو استفاده کنید. داروهای دیگری نیز برای جلوگیری از ریزش موها برای مردان و زنان وجود دارد. البته خانم ها باید مراقب عوارض جانبی که ممکن است این داروها داشته باشند، باشید. مصرف ماینوکسیدیل برای زنان باردار یا شیرده ممنوع است. برای مردان نیز از داروهای خوراکی و فاینستراید می توان استفاده کرد.

3. کم کاری غده تیروئید

میلیون ها نفر که بیشتر آنها از جامعه زنان تشکیل هستند از بیماری های مربوط به تیروئید رنج می برند. زمانی که بدن شما خیلی کم هورمون تیروئید را ترشح کند، گفته می شود که دچار کم کاری غده تیروئید شده اید. تیروئید هورمونی است که مسوول متابولیسم بدن، ضربان قلب و حالت های روحی در انسان است. اگر بدن تیروئید زیادی تولید کند، پرکاری غده تیروئید را باعث می شود. هورمون تیروئید مسوول همه چیز در بدن است از مصرف اکسیژن بدن گرفته تا رشد مو، پوست و ناخن ها . وقتی این هورمون به اندازه کافی و به میزان درست در بدن ترشح نشود شما شاهد تغییراتی در بدن خود خواهید بود.

علائم: کم کاری غده تیروئید باعث افزایش وزن، خستگی، یبوست، افسردگی و اختلال در تمرکز می باشد. مو، ناخن و پوست نیز مواردی هستند که در نتیجه این بیماری ممکن است آسیب بینند. این مساله بیشتر در خانم های بالای 50 سال شایع است.

پر کاری غده تیروئید نیز سبب کاهش وزن، عصبی بودن، تپش قلب نامنظم، پوست مرطوب، پرخاشگری، اسهال، ضعف عضلانی و تغییر حالت چشم می شود. در نتیجه این بیماری چون متابولیسم و سوخت و ساز بدن زیاد می شود، ممکن است موهای خود را نیز از دست بدهید.

روش های درمانی: برای بیماری های تیروئید باید به پزشک مراجعه شود تا داروهای مناسب با دوز کافی را برای شما تجویز کند.

4. لوپوس (زخم پوستی)

لوپوس نوعی بیماری مزمن مربوط به خود ایمنی است که خود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم آسیب می زند. حدود 1.5 میلیون نفر از مردم سراسر دنیا به این بیماری دچار هستند و بیشتر آنها از جامعه زنان تشکیل می شود که در طول سال های باروری تحت تاثیر و درگیر این بیماری می شوند.

نشانه ها: لوپوس معمولابا خستگی زیاد، سردرد، زخم های دهانی و مفاصل متورم همراه می شود. بسیاری از مردم در قسمت استخوانی بینی خود دچار لکه پروانه ای شکل می شوند و حساسیت بالایی به نور خورشید دارند. از دیگر علائم آن باید به تب، ورم دست و پا و پف اطراف چشم ها، درد سینه و کم خونی اشاره کرد. از آنجا که این نشانه ها در شرایط دیگر نیز ممکن است بروز کنند لوپوس را مقلد بزرگ نام نهاده ا ند.

روش های درمانی: اگر دچار ریزش مو و درد مفاصل، خستگی و دیگر نشانه های لوپوس شدید حتما به متخصص روماتیسم مراجعه کنید. به احتمال زیاد پزشک برایتان داروهای خوراکی همچون پرد نیزون را تجویز می کند. اگر لکه های در کاسه سر خود دارید باید با متخصص پوست مشورت کنید تا لوسیون های مناسب برایتان تجویز کند.

شوره مو

5. کاهش سطح آهن بدن

خانم هایی که عادات ماهیانه سخت دارند یا غذاهای آهن‌دار کم مصرف می کنند ممکن است در خطر کمبود آهن قرار داشته باشند. کمبود آهن منجر به کم شدن گلبول های قرمز خونی می شود. گلبول های قرمز خون مسوول حمل اکسیژن و هموگولوبین در بدن هستند و انرژی لازم را به انسان می رسانند.

علائم : کمبود آهن باعث احساس خستگی زیاد، ضعف و رنگ پریدگی می شود. این بیماری ممکن است با سردرد، اختلال در تمرکز، دست و پای سرد و ریزش مو نیز همراه شود.

روش های پیشنهادی برای درمان: غذاهایی که سرشار از آهن هستند همچون گوشت گوساله، ماهی، سبزیجات سبز، حبوبات و غلات زیادی استفاده کنید. این غذاها را به همراه خوراکی هایی که ویتامین c دارند مصرف کنید تا آهن آنها به خوبی جذب شود. خانم ها به 18 میلی گرم آهن در طول یک روز نیاز دارند و پس از یائسگی نیز به 8 میلی گرم آهن در طول یک روز نیاز دارند. اگر قصد دارید از قرص های آهن استفاده کنید حتما پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری از ریزش مو نیز می توانید از قرص های آهن استفاده کنید.

6. کیست تخمدان

خیلی از خانم ها بیماری کیست تخمدان دارند. این بیماری می تواند از 11 سالگی شروع شود و باعث عدم تعادل در هورمون ها می شود. PCOS اصولا منجر به ناباروری نیز ممکن است بشود.
علائم : PCOS می تواند باعث رشد موهای صورت، پریودهای نامرتب، اکنه و کیست تخمدان شود. اگر به ریزش موی سر دچار شده اید، ممکن است متوجه شوید رشد موهای دیگر قسمت های بدنتان افزایش یافته است. اینها می تواند از علائم کیست تخمدان باشد.

روش های درمان: بیشتر بیماری های PCOS با قرص های ضدبارداری قابل درمان و رسیدگی هستند. این داروها حاوی ضد استروئیدهای قوی هستند که مانع از ترشح زیاد تستوسترون می شود. اگر نمی توانید از قرص های ضدباراداری استفاده کنید، ممکن است پزشک، داروهایی همچون اسپیرونولاکتون برایتان تجویز کند که مانع از ترشح هورمون های مردانه می شوند. کاهش وزن نیز می تواند در کاهش تاثیرات هورمون های مردانه مفید و موثر باشد.

ریزش مو

7. سلامت پوست سر

پوست سری که سالم نیست می تواند باعث التهاب و مانع از رویش موها شود. بیماری های پوستی که باعث ریزش مو می شوند شامل چربی نابهنجار پوست، شوره سر، سوریاس و بیماری های قارچی هستند.

علائم: چربی نابهنجار پوست باعث پوسته ریزی پوست سر می شود و شوره های زرد رنگ و چرب روی شانه های و لای موهای فرد ایجاد می شود. شوره سر در نتیجه مخمری به نام مالاسزیا، تغییرات هورمونی بدن یا چربی بیش از اندازه سر به وجود می آیند. سوریاس نیز موجب تغییر در پوست سر می شود که پوسته های ضخیم و سفید ایجاد می شود و در نتیجه کشیده شدن ممکن است خون بیفتد. بیماری های قارچی در نتیجه تماس با حیوانات یا انسان های آلوده به انسان منتقل می شود و نشانه های آن شامل لکه های قرمز رنگ در کف سر است.

روش های پیشنهادی درمانی: برای درمان شوره سر شامپوهای متفاوتی در بازار وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. برای سوریاس و قارچ های پوستی نیز دارو وجود دارند که باید با تجویز پزشک آنها را استفاده کنید.

8. تاسی سر یا کچلی

تاسی نوعی بیماری است که سیستم ایمنی بدن به پیازهای مو آسیب می زند. این عارضه دامن گیر افراد بسیاری در دنیا و در هر دو جنس زن و مرد می شود. دلیل این امر ناشناخته است اما ارتباط نزدیکی با استرس و بیماری ها می تواند داشته باشد.

علائم : این عارضه به سه شکل خود را نشان می دهد: تاسی عموما به صورت دایره ای در کاسه سر، ابروها یا پاها ظاهر می شود. ریزش موهای کف سر به نام تاسی توتالیس و ریزش بقیه موها به نام تاسی یونیورسالیس شناخته شده است. برخی از بیماران اعتقاد دارند قبل از بروز تاسی، آنها در منطقه ای که دچار ریزش شده است چیزی همچون سوزش یا التهاب را حس می کرده اند.

روش های پیشنهادی درمانی: تاسی اصولا با كورتيكواستروئيدها درمان می شود. در برخی موارد، ماینوکسیدیل نیز می تواند مفید باشد. اما مهم تر از همه این است که خیلی استرس نداشته باشید.

9. رسیدگی بیش از حد به موها

بیش از حد شامپو زدن،سشوار کشیدن، حالت دادن، رنگ و کراتینه کردن، و .. به موها آسیب می رسانند. حرارت و مواد شیمیایی به موها آسیب می رسانند و باعث شکستن و ریزش موها می شوند.

علائم: موهایی که آسیب دیده اند خیلی راحت شکسته و خرد می شوند و وقتی می ریزند شما پیاز موها را نمی بینید.

روش های درمان: از وسایلی که سبب افزایش حرارت موها می شوند، استفاده نکنید. سشوار را روی باد سرد تنظیم کنید و تا حد امکان از اتوی مو هم استفاده نکنید. موها را تا دو یا سه درجه روشن تر از رنگ نرمال خود رنگ کنید. برای روشن کردن موها مواد شیمیایی زیادی مورد نیاز است و در نتیجه آن، آسیب بیشتری به مو می رسد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان