انواع پمادهای پوستی

انواع پمادهای پوستی

خانه / تازه های سلامت / انواع پمادهای پوستی

انواع پمادهای پوستی جزو گروه دارو های موضعی محسوب می شوند که برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. دارو های موضعی به دارو هایی گفته می شود که بر روی پوست و آن قسمتی که دچار مشکل و یا بیماری شده است استفاده می شود.

انواع پمادهای پوستی

انواع پمادهای پوستی


مواد تشکیل دهنده پماد ها آب و روغن است که حدود 80 درصد آن را روغن و 20 درصد دیگری را آب تشکیل داده است و تقریبا حالتی نمیه جامد و چرب دارد و در نتیجه برای پوست های خشک و پوست هایی که رطوبت خود را از دست داده اند مناسب تر است. از پماد ها استفاده دارویی زیادی می شود که باعث می شود در پوست نفوذ کند و اثر خود را بر روی پوست بگذارد.

تزریق فیلر


پماد های آنتی بیوتیک، پماد های کورتنی، پماد های ضد ویروس، پماد های سوختگی
درباره پماد های آنتی بیوتیک باید بگویم که خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام کارایی متفاوتی دارند اما به طور کلی آنتی بیوتیک ها که در انواع مختلفی وجود دارد، دارو هایی هستند که رشد باکتری را متوقف یا کند می کند.


اما درباره پماد های کورتنی باید گفت که بسیار پر مصرف بوده و برای انواع بیماری های پوستی به عنوان ضد خارش و حساسیت است که حتما طبق دستور پزشک باید مصرف شوند و استفاده طولانی مدت از آن باعث نازکی پوست و در نتیجه عفونت پوست می گردد. این نوع پماد ها در انواع قوی و ضعیف موجود است که نوع ضعیف آن برای کودکان و نوزادان با دستور پزشک استفاده می شود.


پماد های ضد ویروس نیز انواع مختلفی دارد که معمولا برای بیماری های ویروسی استفاده می گردد و به درمان تبخال و زونا و… کمک می کند.
پماد های سوختگی هم که برای انواع سوختگی استفاده می شود.

برای مطالعه: بهترین مارک ژل برای تزریق

لیست پماد های پوستی و انواع پمادهای پوستی


انواع پمادهای پوستی که برای درمان های مختلف از آن استفاده می گردد عبارت اند از:


زینک اکساید، سوختگی، کالامین، اوره، فلوئوسینولون، سیلور سولفادیازین، منتول سالیسیلات، متیل سالیسیلات، ترتینوئین، زینک+کالامین+منتول، اسپیرونولاکتون. که تمامی موارد گفته شده هم به صورت پماد و هم به صورت کرم و ژل موجود است.
کلسی پوتریول، کلسی پوتریول+بتامتازون، مکوئینول هم از انواع دیگرآن محسوب می شود.

بهترین پماد برای سوختگی با آب جوش

بهترین پماد برای سوختگی با آب جوش


سوختگی با آب جوش انواع مختلفی دارد و بعضی اوقات ممکن است یک سوختگی درجه اول و سطحی باشد و گاهی ممکن است بسیار شدید باشد. انواع پماد های پوستی برای درمان سوختگی در بازار موجود است که باید با توجه به نوع سوختگی استفاده گردد.


انواع پمادهای پوستی و بهترین پماد برای سوختگی با آب جوش باید توسط پزشک تجویز شود و از استفاده خودسرانه آن مخصوصا در مواقع سوختگی های شدید به طور جدی خودداری نمائید.

پس نمی توان بهترین پماد را برای سوختگی با آب جوش تعیین و مشخص کرد و با توجه به نوع سوختگی و با معاینه و دستور پزشک و طبق دستورالعمل های پزشک متخصص باید انجام و مورد استفاده قرار بگیرد.و اگر جای سوختگی قهوه ایی بشه میتونید با مطالعه از مقاله از بین بردن لکه قهوه ای جای جوش آن را از بین ببرید.


در صورت استفاده خودسرانه و بدون تجویز ممکن است که سوختگی بدتر شود و به طور مثال از سوختگی درجه یک به سوختگی درجه دو تبدیل شود. تعریف ما برای بهترین نوع پماد سوختگی این است که درد، سوزش و تیرگی را کاهش دهد و همچنین اثر سوختگی را از بین ببرد و از ایجاد عفونت جلوگیری کند و در صورت وجود عفونت پوستی آن از از بین ببرد.

پماد برای سوختگی


انواع پمادهای پوستی برای درمان سوختگی در داروخانه ها وجود دارد که با توجه به نوع سوختگی تجویز می گردد. ما سه نوع سوختگی داریم که بهتر است در ابتدا با انواع سوختگی ها آشنا شویم.


به طور کلی سه نوع سوختگی وجود دارد سوختگی درجه یک، سوختگی درجه دو و سوختگی درجه سهدر سوختگی درجه یک معمولا سوختگی سطحی بوده که فقط لایه خارجی پوست دچار آسیب و سوختگی می شود. معمولا در این نوع سوختگی پوست دچار قرمزی و ورم شده و ممکن است با درد خفیفی همراه باشد.


سوختگی درجه دوم از سوختگی درجه یک شدیدتر بوده و پوست دچار آسیب و سوختگی بیشتری شده است. علاوه براین که لایه اول و خارجی پوست دچار آسیب شده لایه دوم هم آسیب دیده و پوست دچار سوختگی درجه دو شده است.

حتما بخوانید: مراقبت بعد از تزریق ژل خط خنده

در ادامه:

در ادامه:


در برخی از انواع پمادهای پوستی علاوه بر این که دچار قرمزی می شود معمولا با تاول هم همراه است و فرد دچار درد شدید است. که برخلاف عموم مردم که فکر می کنند کمپرس یخ مفید است باید گفت که قرار دادن یخ فقط باعث آسیب بیشتر پوست می گردد. پس بهتر است به پزشک مراجعه و از دارو ها و انواع پماد های پوستی مخصوص سوختگی استفاده شود.

سوختگی درجه سه همانطور که می دانیم از دو نوع قبلی بسیار شدیدتر بوده و جزو سخت ترین نوع سوختگی به شمار می آید. که در آن تمامی لایه های پوستی دچار آسیب و سوختگی شده است. پوست، ماهیچه ها، بافت های چربی و حتی استخوان هم ممکن است دچار آسیب شده باشد.


با درد بسیار شدید همراه است که ممکن است پوست سیاه و خشک شود. و حتما به پزشک مراجعه شود.پس ما باید به نوع سوختگی و شدت آن پماد را مصرف کنیم که بهتر است مخصوصا برای درمان نوع سوختگی درجه دو و سه به طور سرخود عمل نکنیم.


اما برای سوختگی های معمولی و درجه یک که معمولا پوست دچار آفتاب سوختگی شده یا سوختگی پا بچه و به اصطلاح ادرار سوختگی شده پماد ریکاو گزینه خوبی است که درد را کاهش می دهد و از زدن تاول جلوگیری می شود. البته از این پماد برای درمان سوختگی های درجه دو و درجه سه هم استفاده می شود ولی بهتر است که با تجویز پزشک استفاده گردد.

انواع پمادهای سوختگی

انواع پمادهای سوختگی


انواع پمادهای پوستی برای درمان سوختگی وجود دارد که عبارت اند از:
اولین نوع پماد که معمولا در دسترس همه است پماد وازلین است که در تمامی مراحل سوختگی می تواند در کنار دیگر پماد ها به کمک آید و مورد استفاده قرار گیرد.


اما این به این معنی نیست که پماد وازلین جز پماد های سوختگی باشد بلکه فقط به عنوان یه کمک کننده به دیگر پماد ها مورد استفاده قرار میگیرد.
پماد بعدی پماد سیلور سولفادیازین است که برای درمان عفونت های پوستی در سوختگی درجه دو و سه به کار می رود.

که برای استفاده از این پماد اول لایه مرده پوست برداشته می شود و روزانه یک لایه از این پماد بر روی سوختگی زده می شود. و حتما باید از این پماد در شرایط استریل استفاده شود.

هم چنین:


پماد نیتروفروزان از دیگر انواع پمادهای پوستی محسوب می شود که از آن به عنوان درمان کمکی سوختگی ها استفاده می شود. طریقه مصرف آن به طور مستقیم بر روی محل مورد نظر قرار داده می شود. و معمولا برای سوختگی های درجه دو و درجه سه و به عنوان ضد عفونت کاربرد دارد.


پماد دیگر پماد مفناید استات است که برای درمان و پیشگیری از عفونت زخم های ناشی از سوختگی مورد استفاده قرار می گیرد. و برای نوزادان زیر دو ماه به هیچ وجه توصیه نمی شود. که این دارو از طریق پوست جذب می شود و از کلیه ها دفع می شود.


پماد ترمیم زخم

پماد ترمیم زخم

انواع پمادهای پوستی برای ترمیم زخم چه پماد های داخلی و ساخت ایران و چه پماد های خارجی در بازار موجود است. معمولا وجود هر عارضه ای بر روی پوست مخصوصا بر روی صورت برای هر فرد بسیار ناخوشایند است.

این عارضه ها ممکن است بر اثر حوادث گوناگون از جمله تصادف، سوختگی و یا بریدگی، جای زخم و یا بخیه به وجود آمده باشد.


راه های گوناگونی برای از بین بردن جای زخم وجود دارد که بسیاری افراد برای درمان یا از لیزر و یا از کرم و پماد های مخصوص استفاده می کنند.

نوع اول آن پماد ترمیم کننده استروئید است که محصولی بسیار قوی و موجود در بازار است که معمولا جای زخم را از بین می برد.

در ادامه:

و علاوه بر این در انواع پمادهای پوستی که از قدرت ترمیم کنندگی بالایی برخوردار است قدرت از بین بردن التهاب را هم دارد و علاوه بر آن نرم کنندگی بالایی هم دارد که فرآیند بهبود زخم را سریع تر می کند. پس در نوع خود می تواند پماد خوبی برای از بین بردن جای زخم باشد.

یکی دیگر از پماد ها برای ترمیم زخم پماد موضعی ژانوهیل ژانوس است که یک محصول گیاهی محسوب می شود که نتیجه عالی در ترمیم زخم دارد.

این پماد محصول داخلی و تولید ایران است که از عسل، ویتامین ها،روغن زیتون و زینک اکساید درست شده است که علاوه بر ترمیم دارای مواد نرم کننده هم است و بیشتر برای درمان زخم بستر، زخم های دیابت و زخم هایی که بر اثر بریدگی به وجود آمده است استفاده می گردد.


پماد هیدروکورتیزن یکی دیگر از انواع پماد های پوستی است که خاصیت ترمیم کنندگی دارد. موارد استفاده این پماد برای درمان خراشیدگی اندام تناسلی زنان و برای درمان بیماری های پوستی مثل اگزما و درماتیت کاربرد دارد.

علاوه بر این به علت وجود نرم کننده در ترکیبات آن برای درمان التهابات ناشی از خارش و همچنین برای سوختگی پا کودکان ناشی از ادرار سوختگی مفید است.


انواع پماد آنتی بیوتیک برای زخم

انواع پماد آنتی بیوتیک برای زخم


یکی از انواع پماد های پوستی که جز خانواده آنتی بیوتیک ها محسوب می شود و برای درمان زخم و عفونت های پوستی مناسب است تتراسایکلین است. این پماد بدون نسخه پزشک در داروخانه ها موجود می باشد.

ولی برای استفاده درست و مناسب تر که تاثیرگذار تر باشد بهتر است که با تجویز و دستورالعمل های پزشک استفاده گردد.


از دیگر انواع پماد های آنتی بیوتیک می توانیم به جنتامایسین، ازیترومایسین، کلیندامایسین، مترونیدازول، مفناید،تریپل سولفا، نیتروفورازون، و موپیروسین اشاره کنیم.

پماد تریامسینولون


از دیگر انواع پماد های پوستی تریامسینولون است که یک پماد موضعی است که معمولا ضدالتهاب بوده و علاوه بر آن ضد باکتری و ضد قارچ هم است. این پماد خارش و قرمزی و تورم را کاهش می دهد و قدرت اثرگذاری آن به طریقه مصرف آن بستگی دارد و در هر فرد ممکن است فرق کند.


این پماد گاهی اوقات ممکن است برای عفونت و زخم های دهان هم تجویز گردد. تریامسینولون در شکل های مختلف کرم و لوسیون و همچنین پماد و اسپری موضعی موجود است.


طریقه مصرف این دارو به این شکل است که مقداری از پماد را روی محل مورد نظر قرار دهید. بهتر است قبل از استفاده از این پماد دستان خود و همچنین محل مورد نظر را تمیز و خشک نمایید و معمولا از روزی دو الی چهار بار در روز طبق نظر پزشک استفاده گردد و در اطراف چشم و بینی و یا دهان استفاده نگردد.

پماد آلفا


یکی دیگر از انواع پماد های پوستی پماد آلفا است که به عنوان ترمیم کننده زخم است و اثرات ضد التهابی دارد. همچنین جهت درمان سوختگی از این پماد استفاده می شود و موجب تسکین سریع انواع التهاب ها می گردد.


این پماد در آن از ترکیباتی همچون حنا، عصاره گیاه زردچوبه، تربانتین و همچنین لاوسون که ماده اصلی این پماد به شمار می رود.


مقدار مصرفی آن برای درمان سوختگی در صورتی که پانسمان باشد روزی یک بار و در صورت باز بودن روزی سه بار مصرف شود. و تا زمانی که بهبود یابد ادامه داشته باشد.


خلاصه نکات مقاله


در این مقاله سعی شد که در مورد انواع پماد های پوستی بحث شود و درباره ی انواع پماد های سوختگی و ترمیم کننده و همچنین پماد های آنتی بیوتیک صحبت شد.
و به طور جداگانه به بررسی پماد تریامسینولون و پماد آلفا پرداختیم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 4]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان